Náměty pro předškolní děti
TÉMA I. Jaro, jaro, už je tu
- Opakování ročních období a rozhovor s dětmi o typických znacích jara (např.: změna počasí, první jarní květiny, návrat ptáků z teplých krajin,...)
- Báseň k jaru: (vytleskávání slov na slabiky z básně, určování hlásky na začátku slova, hra s rýmy - např.: sněženka x maminka)
JARO
Jaro, jaro, už je tu.
Sníh se mění na sněženky,
slunce sype z peněženky,
na zem tisíc zlatých dukátů.
Jaro, jaro, zima už je pryč.
Včela ťuká na poupata,
vlaštovička od hor chvátá,
v zobáčku nám nese petrklíč.
- Práce s obrázkem:
Popis obrázku celou větou, co děti vidí (dbát na správnou výslovnost).
Určení ročního období.
Procvičování paměti - schovat obrázek a popsat na obrázky děti viděly.
Procvičování barev.
Opakování číselné řady do deseti (kolik zvířátek, dětí atd.)
Určování polohy - nad, pod, vedle, za, před, nahoře, dole, vpravo, vlevo, ..
- Grafomotorický list - tulipán
- Návrh pro výtvarnou a pracovní činnost:
Namaluj stromy typické pro roční období (jarní - květy, zimní - holé větve, atd.).
- Při pobytu venku - pojmenovat jarní květiny a natrhat mamince nebo babičcce kytičku.
- Pozorování - jak roste semínko - zasadit semínko (dle vlastního výběru).
TÉMA II. Volám tě sluníčko!
- Motivační písnička k počasí:
Prší, prší jen se leje (vytleskání rytmu písně)
Rozhovor o písničce - o čem je, povídat si s dětmi o aktuálním počasí a počasí na jaře.
- význam vody - proč je důležitá, proč šetříme vodu
- pokusy s vodou (např. zmrazení vody, porovnání teploty v
nádobách, pozorování čisté x znečištěné vody, ...)
- Pohádka na youtube:
Děti po shlédnutí pohádky, vlastními slovy popíši děj.
Procvičování pořadí postav v pohádce (první, druhý, poslední, před, ...).
Jak sluníčko vrátilo štěňátku vodu (Zdeněk Miller)
Výtvarná činnost k pohádce:
Děti nakreslí děj pohádky a vlastními slovy popíšou, co na kreslily.
- Grafomotorický list - děštové kapky (dbát na správný úchop tužky)
- Při pobytu venku - procházka ke studánce na Horní konec Zubří, pozorovat změny počasí, ukázat dětem východ a západ slunce.
TÉMA III. Naše kočka strakatá
- Motivační pohádka:
O koťátku, které zapomnělo mňoukat (Jiří Žáček)
Umět vyjmenovat domácí zvířata - popis a užitek, pojmenovat jejich mláďata a jaké vydavají zvuky.
Hra pantomima na domácí zvířata.
Hra se slovy - rýmy (např.: pes x les, ovečka - lavička), vytleskávání slov na slabiky (ko-ťát-ko).
Vyjmenovat a spočítat domácí zvířata v pohádce.
Opakování známých dětských písní o domacích zvířatech (např.: Kočka leze dírou, Skákal pes, Já mám koně, ...)
Výtvarná a pracovní činnost k pohádce:
Nakreslit libovolné zvíře z pohádky a vystřihnout (dbát na správné držení nůžek).
Vymodelovat domácí zvíře z plastelíny.
- Literární chvilka nad knihou o domácích zvířatech:
Prohlížení, pojmenování, popis domácích zvířat.
- Pracovní list - přiřaď mláďata (opakování malý x velký)
- Pexeso
- Při pobytu venku pozorovat domácí zvířata.